Baksidan av barndomens dockskåp
Kan framgång mätas genom en gruvas djup? Konstnären Lena Stenberg berättar om verket Deformationszon, ett dockskåp som undersöker förändring, förgänglighet och förfall.
https://arkdes.se/artikel/baksidan-av-barndomens-dockskap/
KAN FRAMGÅNG MÄTAS GENOM EN GRUVAS DJUP? KONSTNÄREN LENA STENBERG BERÄTTAR OM VERKET DEFORMATIONSZON, ETT DOCKSKÅP SOM UNDERSÖKER FÖRÄNDRING, FÖRGÄNGLIGHET OCH FÖRFALL.
– Verket handlar om en stad som lever i just en deformationszon, i förändring. Det handlar om 60- och 70-talets tegelhus som snart inte finns längre och om Kiruna, min hemstad som snart inte ser ut som jag minns den. En stad som flyttade undan rennäringen och samiska vår- och höstbosättningar från Girunvarri, Ripberget. En ung stad präglad av 1900-talets uppgångar och fall som lever under ett enda existentiellt berättigande: som gruvstad. En stad som uppstod på grund av gruvnäringen, och som nu blir nu tvungen att flytta på grund av just gruvnäringen för att den vuxit och tagit andra riktningar och dimensioner än vad man trodde.
”MINA ABSOLUT STARKASTE KOPPLINGAR ÄR TILL MARKEN SOM KIRUNA STÅR PÅ. NATUREN RUNT OMKRING OCH FJÄLLVÄRLDEN DÄR MIN FAMILJ HAR VERKAT OCH LEVT I FLERA GENERATIONER"
Deformationszon är barndomens dockskåp som visar ett boende i den samtiden som var då, när nya hus som växte fram medan Kiruna fortfarande var ett framgångsrikt samhälle. Nya ideal och nya tegelvillor bredde ut sig i Kiruna och Sverige på den tiden då gruvstaden fortfarande var framtiden. Men baksidan av dockskåpet visar en annan bild, ett förfallet hem med ett äldre möblemang. Utöver det så handlar verket även om konsumtion, materialism och om gruvnäringen som ett mått på rikedom. Hur råvaruutvinning förändrar människors syn på vad ett hållbart samhälle är.
Utställning Trapphie. Vernissage 1 Mars. 2020
Nomad - Color of colonialism
https://www.vk.se/2020-03-03/overgreppen-ekar-genom-samiska-veckan